lördag 10 december 2011

Kan man frysa pizzadeg?

Hmmm. Tänkte göra pizzadeg för att "lyxa till det lite". Det finns ett ganska begränsat urval rätter som både jag, min sambo och vår dotter tycker är "festliga". Hemgjord pizza är en av dem. 

När man ska göra pizzadeg går det åt 1/4 paket jäst. Det är dumt. För jag har aldrig sett ett recept där det krävs 3/4 paket jäst. Så jag tänker att om jag gör dubbel sats är det större chans att få användning för resten av jästen?  

(Nej, det är inte direkt av ekonomiska skäl jag vill använda hela jästen, inte slänga det som blir över. Jäst kostar ungefär 1 krona och 59 öre. Dvs 2 kronor. Det är inte snålhet, det är ren dumhet. Men nu släpper vi det, snälla.)

Problemet är att om vi äter upp pizza på dubbel degsats blir vi (ännu) feta(-re) och det behöver vi verkligen inte. Det är illa nog med pizza över huvudtaget (fast jag åt tonfisk till lunch och det är nyttigt har jag hört).

Alltså: Kan man frysa degen? Tänker att jag gör degen, jäser den, kavlar ut den och sen fryser jag den. Kanske stansar jag ut cirklar med ett lagom stort glas så kan man ta fram dem och göra minipizzor sådär "lite snabbt om man får gäster". Med gorgonzola, olivolja, päron houng och rosmarin. Eller en scampi och lite pesto och lite ost (usch och fy, scampi, har jag ingen skam i kroppen, hatar jag mangroveträsk och biologisk mångfald i största allmänhet?). Eller tomatsås, zucchiniskivor, oliver och färsk oregano. Lite av varje sådär som man har i kylskåpet helt enkelt.


Ni som vet tänker nu att jag borde inte ta "lite av varje" som jag har i mitt kylskåp. Det kan sluta i en katastrof av det slaget att man skäms även fast ingen ser en. Men det kommer jag troligen att göra. Var försiktiga om ni blir bjudna på minipizzor till fördrinken hemma hos mig. Till mitt försvar  vill jag säga att det faktiskt bara hänt en (1) gång så länge jag levt att sådant experimenterande gått snett. Skitsnett, haha.

Jag provar att frysa pizzadeg enligt ovan. Återkommer eventuellt om någon månad med svaret.

Gokväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar