torsdag 19 januari 2012

Att göra en bakelse.

Är mycket enkelt. Det kan man med fördel göra på morgonen när det känns lite väl lyxigt att waste:a en hel tårta -ingen är väl egentligen riktigt sugen på tårta och söta bakelser så tidigt. Eller bara för att det är svingott.
 




Hallon från frysen tinas och mosas med socker.


 
 
Sen tar man en skiva köpesockerkaka och börjar bygga.








Vispa grädde och bygg vidare.

Gör dock inte som jag. Tog det jag hade hemma och det var mellangrädde. Den blev inte tillräckligt hårt vispad hur jag än bar mig åt (förr stog det väl "vispbar" på paketet, det röda från Skånemejerier, men inte nu längre. Har dom alltså ändrat receptet?).



På med en skiva till, lite mer hallon och grädde och så dekorerar man bäst man kan. Får den stå 1 timme och gotta till sig blir den bättre, men det hade vi inte tid med i morse.

Självklart hade vi två ljus där i lilla tårtan sen!


(Resultatet av den där för löst vispade grädden var att hela bakelsen liksom flöt omkring på tallriken och dekorationen halkade runt där uppe. Det hela blev alltså inte så snyggt som det kan bli. Ska försöka leta upp en bild på tidigare version som var bättre.)

Nu ska jag gå och natta en tvååring för första gången -god natt.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar