tisdag 26 februari 2013

Frisk vågat hälften hjort!

Jag tillagade den där hjorten igår. Det blev en SUPERSMASKIG gryta. Tack faster för det välriktade skottet!

Det svåraste med grytan var att putsa köttet med den minsta tjejen sittande på magen i Babybjörnen. Jag kände mig lite grann som råttan i Råttatouille.

Det smartaste var den vilda chansningen att hälla glögg i grytan -det låter lite crazy, men jag hade varken rödvin, gelé eller svart vinbärssaft hemma (alla ingredienser som användes som smaksättare i de olika recept jag spanade in). Men jag hade 1/3 flaska blossa lättglögg.

Receptet, ungefär såhär:
Hjort -tror det var cirka 8 hekto som skars i lagom bitar, ordentligt med salt samt nymalen svart- och vitpeppar på det, bryn ordentligt i rejält med smör
Karl-Johan -torkad, blötlagd i ljummet vatten undertiden hjorten putsades, sedan finstrimlad
Gul lök -en stor, grovhackad
Purjo -en liten, bitar
Morötter -tre stycken i bitar
Lägg grönsaker i hjortbrynet och rör runt.
Pudra över 1 rejäl matsked vetemjöl och låt bryna en liten stund till under omrörning.
Häll på blötläggningsvattnet från svampen och ca 2 1/2 dl glögg. Rör runt ordentligt.
Häll på 1 liter vilt/kött/kalvbuljong (från tärning eller färdig fond), eller mer, så att det precis täcker köttet. Eventuellt får man spä med mer vatten undertiden det kokar sen så att det inte blir torrt.
Enbär -10st, mortlade
Kryddpepparkorn -hela
Lagerblad -2st
Lägg i kryddorna tillsammans med svampen, rör igen.
Koka i 1 1/2 timme, eller längre, på låg värme under lock så att köttet blir riktigt mört och "trådigt".

Ris och äppelchutney serverades till, samt sallad.
Hade gärna haft syltade kantareller eller trattkantareller till, men de är slut för i år. Inväntar svampsäsongen med spänning.

Succé.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar