torsdag 7 februari 2013

Rester 1

Även tidigare har jag så smått avhandlat rester på bloggen och eftersom inslaget av ätande av rester knappast avtar nu när jag är mammaledig, blir det fler av det slaget.

Idag tacoköttfärs för tredje gången sen den serverades på bandfesten i fredags. Tacoköttfärs är, näst efter vanlig köttfärssås och köttet av kokt eller grillad hel kyckling, den ultimata resten.
Med hjälp av en rulle färdig pajdeg, tacoköttfärs och den rivna osten tillsammans med lite äggstanning tillverkades en paj så smaskig att den knappast kändes som "rester". Till den serverades alla de överblivna grönsakerna med en god vinaigrette.

I måndags la jag helt sonika lite av köttfärssås tillsammans med lite tacosås och lite av den rivna på en stor skiva halvgammalt surdegsbröd, gratinerade i ugnen och hade vips en mycket smaskig lunch.

Idag serverade jag mig själv en "tacosallad". Värmde tacofärsen lagom ljummen i micron, på med lite grovhackad isberg, den sista rivna osten och som dressing den överblivna gräddfilen och rejält med svartpeppar. Låter halv- (hel?) äckligt, men var oväntat smaskigt.

Återstår att se om det var smart att äta köttfärs som legat kylskåpet fem dagar. Olyckor har hänt förut när jag följt devisen "smakar det bra är det bra"...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar