lördag 13 april 2013

En tradition.

Här ser ni en klänning med historia.

När min gammelmormor Hanna fick sitt första barn, min mormor, sydde hon av sin brudklänning en dopklänning åt dottern. Sedermera kom två gossar till familjen, mormors bröder, som också döptes i klänningen.

När så mormor fick barn döptes dessa i klänningen, min mamma och hennes två äldre systrar. Min mamma fick Hanna till andranamn efter sin mormor.

När min moster sedan fick en son, min kusin, döptes han i klänningen. Därpå föddes jag, döptes i klänningen och i andranamn heter jag Hanna. Sedan föddes min bror och döptes i klänningen, därpå fick min moster en dotter som döptes i klänningen, och sen föddes min lillasyster och döptes i klänningen.

För snart fem år sedan fick min syster en dotter, min guddotter. Hon döptes i klänningen och i andranamn heter hon Hanna. Sedan fick min äldsta kusin en dotter, som döptes i klänningen. Så var det dags för mig! Min äldsta dotter föddes, döptes i klänningen och heter Hanna i andranamn. Därpå fick min bror en dotter. Då firades det dubbeldop, brorsdottern döptes i klänningen tillsammans med sin storebror, min gudson. I november föddes min bebis som idag döptes i klänningen. I andranamn heter hon Hanna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar