måndag 8 april 2013

Kokböcker...

...har jag i överflöd. Drygt två hyllmeter av varierande kvalitet. Använder sällan recepten rakt av men bläddrar och hittar inspiration och ingångar. Ett tag hade jag "Det goda franska köket" av Julia Child som kvällslektyr, inte så vacker -men åh så lärorik.

Ändå är det allt för ofta jag inte kan bestämma mig för vad jag ska laga förrän jag står i butiken. Därför saknar jag så en riktig saluhall. Nej, inte en sån där en hipp krögare säljer "hemmalagad" (bor du i saluhallen eller?) husmanskost till överdrivna priser, eller kontorstjejerna tar ett glas rosé till after work. Utan en sån som visar upp rad efter rad av (kring medelhavet) helt vanliga matvaror. Sju sorters persikor -när det är säsong.

Nu ska vi ha en tillställning och jag är helt nollställd. Det lutar åt lax på något sätt men exakt kan jag inte veta förrän på fredag förmiddag när jag ska handla. Då står jag väl där på Ica Maxi och längtar efter inspiration. Svårt, mycket svårt. Man borde grunda med ett glas rött och ta på sig solglasögonen innan man går dit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar