tisdag 16 april 2013

Sveriges mästerkock.

Det finns dom som sagt inför varje säsong av Sveriges mästerkock att jag borde söka. Och jag ska inte sticka under stol med att jag har varit sugen på det själv. ÄR sugen på det.

Men nu har en tjej vunnit fyra år i rad, senast en 37-årig småbarnsmamma från Malmö... Så rent statisitskt ser vinstchanserna mindre ut än någonsin. Jag menar, upplägget, deras audition, är ju lika mycket en casting som en provsmakning och nu måste dom ju vara bra sugna på att se en manlig vinnare. Så sugna att dom kanske snart börjar ta in bara dåliga tjejer med flit och inte släpper in de duktiga längre (alltså inte mig, haha). Och anledningen till att man är med i tävlingen måste ändå vara att försöka vinna?

En annan anledning att inte söka är att man måste vara beredd att bo i Stockholm i upp till 6 veckor nästa vinter. Vet inte om jag är särskilt sugen på det?

Och den slutliga anledningen till att inte söka är att det verkar väldigt jobbigt att formulera själva ansökan. Som sagt det är en casting. För att ha en chans antar jag att man måste framställa sig som mycket speciell på något sätt. Och jag är inte särskilt speciell. Snarare ganska så ordinär. Alltså när man var ung, gick på gymnasiet och så, trodde man ju att man var helt unik, ensam i universium på många sätt. Men sen inser man ju att det jag är och det jag vill är jävla vanligt egentligen. Jag vill vara lycklig. Jag gillar att bo här i mitt hus och hänga med min familj och det. Kör min volvo och handlar för det mesta på Coop Extra. "Älskar att resa och laga mat". Men gissa hur många av det tusentals sökande som skriver så? Det är illa nog i jobbsökarsammanhang att ge den där fantastiska bilden av sig själva, utan att verka skrytig. Och då är det ändå brödfödan som lockar. Nu är det en marginell chans att få stå i rutan och tro att man ska briljera och wow:a svenska folket och den där Morberg med sin matlagning. Äääh, jag vet inte jag. Vad tror ni om nedanstående. Det låter inte som vinnaren av Sveriges mästerkock 2014.

"Mina främsta karaktärsdrag: Jag är extremt vanlig. Fast smart alltså.
Hur länge har du varit intresserad av matlagning: Forever. Det jag minns bäst från min första Normandieresa som nioåring är skaldjursfatet. Jag ville söka kockis på gymnasiet men pappa sa att jag skulle gå natur. Och det var nog smart, jag gillar det jag gör. Men ändå.
Har du varit med i en annan matlagningstävling? I så fall, vilken: Ja. Varje kväll är det tävling här hemma. För det mesta förlorar jag stort. Det är alltid någon som inte äter någon del av måltiden.
Favoriträtter jag lagar: Falukorv i ugn, spagetti med köttfärssås och sånt. Jag är småbarnsförälder. Hjortgryta med glögg? En gång gjorde jag smörstekt gös med kantarellsås och det blev ju väldigt lyckat förstås. Men med dyra råvaror kan väl alla laga mat?
Har varit med i TV förut: Nähäe du.
Bästa TV-programmet om mat: Alla. Utom Hela Sverige bakar och dess olika internationella släktingar. Jag tycker nämligen inte om sugarpaste. Och inte Leila, för där filmar dom mer läppglans än matlagning. Och jag föredrar att inte följa recept vilket brukar få katastrofala följder inom bakning.
Favoritkock: I vilket avseende? Dom jag sett på TV har jag inte smakat maten av. Av kockar jag smakat maten, vet jag inte namnet på någon. Skulle väl vara Gordon då. Gillar honom på TV, har ätit på en av hans restauranger och det var fint på många sätt.  

Betygsätt din matlagning på en skala från 1 till 5, där 5 är mycket bra och 1 är inte så bra.
När jag lagar mat efter recept(1 - 5):
5.
När jag improviserar(1 - 5): 5.
Chans att vinna Sveriges Mästerkock(1 - 5): 5. (Om man inte svarar 5 på dessa tre frågor är det väl inte lönt att söka?).
Motivera varför du skulle vilja vara med och tävla om att bli Sveriges bästa amatörkock: För att det skulle vara gött med 250 000 kronor. Fatta så många saluhallar man skulle kunna besöka. Fatta gashällen jag äntligen skulle installera i köket. Och att skriva är kul, så varför inte en kokbok av något slag? Kanske skulle man sen äntligen äntligen våga släppa sargen och fundera på mat som proffesion på ett eller annat sätt.

Bifoga även ett foto på dig själv."

2 kommentarer:

  1. Nu när du redan svarat på frågorna finns det ju INGEN anledning kvar att inte skicka in dem? Du kan ju skriva, jag tyckte det var rappa svar. Go Go Go!
    /Elin

    SvaraRadera
  2. SÖK om du känner för det! Du är extremt ovanlig - jag känner ingen som är så bra på att laga mat, smart och bra på att uttrycka sig. /LB

    SvaraRadera