tisdag 2 juli 2013

Alla ni som hatar frukt i mat!

Sluta läsa här.

För det första slaktade jag ännu lite rabarber (det är nu bekräftat att jag kommer att få ett kylskåp till, tjoho!) och gjorde rabarberchutney såhär:
600gram rabarber (i skalat och skivat skick)
1 jättestor röd lök i strimlor
1 liten "sommarvitlök" i tunna skivor (motsvarar kanske 3 vanliga klyftor)
2 röda chilisar i tunna skivor (inte så starka, tyvärr)
1 tsk senapsfrön
1 lagerblad
3 hela nejlikor
1 kanelstång
1/2dl ättika (24%)
1 dl rårörsocker (man kan säkert ta vanligt socker)
Låt allt "smälta ihop" och koka sen långsamt på svag värme ca tio minuter, rörde då och då.
Sedan tillsattes
3 dl syltsocker
1 msk finriven färsk ingefära
25 myntablad
Allt fick koka upp igen och koka tre minuter under omrörning.
Resultat: Gott! Kunde dock gärna ha varit ännu starkare om jag fick bestämma men...
Chutney.
Sedan gjorde jag en snabbmiddag av rester.
Fräste 1 msk curry i lite smör och hällde på några deciliter vispgrädde. Kokade upp. Hade ett gäng grillade kycklingspett som jag skar i bitar och la i. Och så hade jag rester av fruktefterrätt och barnmellanmål så 1/4 ananas, 1/2 banan och en bit av en mango hackades upp och fick koka med. Låt allt bli riktigt genomvarmt och frukterna mjukna lite. Hällde kokande vatten från vattenkokaren över det kokta riset så att det blev varmt och silade sen. Serverade med "thailändsk dip" som då när jag grillade fisk, och med rabarberchutneyn. Gott!
Fruktigt!

Treåringen ville också ta bild på sin mat: Inga tillbehör, inga fruktbitar, inga ytterdelar av kyckling. Bara "det vita" köttet, sås och ris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar