torsdag 4 juli 2013

Emporia -Malmströms vs Volt

Har letat i två veckor, på de flesta av stadens köpcentrum, efter en helt vanlig svart pikétröja som födelsedagspresent till sambon. Mycket svårt. Antingen finns det inte rätt storlek, eller så är märket en stor blaffa som täcker halva bröstet, eller så är det tjocka gula ränder på kragen eller... Ja, ni förstår, jag har inte hittat rätt helt enkelt.

Så igår provade jag lyckan på Emporia. De var slut på Spirit store, men de rekomenderade mig vänligt att gå till butiken Volt en bit bort.

Affären Volt ger sken av att vilja vara en flott men ungdomlig herrekipering. Jag möttes av en kille av sorten "Jag jobbar i en snofsig butik, alltså är jag hipp". På frågan om de har några helt vanliga klassiska svarta pikétröjor svarade han glatt "massor". Det visade sig att de hade två, varav den ena hade en konstig söm och en stor ficka och i min värld alltså inte går in under kategorin "klassisk". Den andra fanns inte i rätt storlek. Han försökte övertala mig att den mindre storleken nog skulle passa, men jag höll den framför mig och insåg själv direkt att så var inte fallet. Desperat efter en födelsedagspresent frågade jag då om dom hade några skjortor som i modellen är långa, eftersom min sambo är rätt lång, och överkroppen utgör en stor del av längden. Han nämnde ett märke och på närmsta ställ hittade jag en somrig skjorta av bättre kvalitet i rätt storlek som jag lade vantarna på. Att den var nedsatt med 30% var en bonus. När jag skulle betala frågade jag för att försäkra mig "Det går väl att byta om den inte passar". "Nej, tyvärr, inte på reavarorna". Jag: "Men då förstår du att jag inte kan köpa den?". "Okej då, vi gör en specialare och skriver på kvittot". Gott så. När jag väl hade betalt och han räckte mig kvittot, frågade jag "Skrev du nu?". "Nej". Suck. Han såg besvärad ut och skrev en kladd. Så började han packa ner skjortan i en påse. "Jag kan möjligtvis inte få den inslagen?" Nu började jag känna mig riktigt jobbig, men samtidigt visste han ju att den skulle vara en present. "Eeh. Jag är inte så bra på det. Vi har presentpapper, men om jag gör det så kommer det inte att bli bra." Just då kom hans kvinnliga kollega och han övertalade henne att göra det istället. Suckande började hon slå in skjortan, slarvigt ihopvikt. Det tog lååååång tid och min treåring som hitintills varit snäll började nu tappa tålamodet och klättra upp och ner för en fåtölj i närheten. "Det är så svårt att slå in såna här mjuka paket." Jag: "Hm. På ett sånt här ställe blir det en del mjuka paket kan jag tänka mig..."

Lämnade tillslut butiken med ett halvskrynkligt paket som inte såg ut som 850 kronor, och lite bitter smak i munnen. Ångrade att jag hade handlat där och hoppas att vi inte behöver gå dit och byta skjortan...

Sedan gick vi till närmsta "lekplats" och rsatade treåringen ett tag. Precis bredvid låg en Malmströms butik. Tant och gubbmode, men ibland kan man hitta guldkorn där, och det slog mig att just där borde de kanske ha en vanligt svart piké. Gick in och blev mött av en ung kille av typen "Jag bor i Svedala och är nöjd att komma in till stan varje dag". Han letade raskt fram tre olika tröjor. Jag berättade hur lång min sambo var och ungefärlig kroppsbyggnad och då sa han genast vilken storlek min sambo borde ha, men att den av finast kvalitet var tyvärr slut i den storleken och det beklagade han mycket. Om de andra två sa han blygt, "Den här är ju billigare, men den här andra är faktiskt lite bättre kvalitet. Titta på sömmarna här... Och på båda finns det erbjudanden om man köper två stycken". Så sålde han mig två pikétröjor. I kassan sa han, nu ser jag dessutom att dom är nedsatta så det blir billigare om jag slår in dom var för sig än som kombinationsrabatt, så att du inte undrar om du kollar på kvittot. "Kan han byta om storleken inte passar?". "Självklart, det är både byte och öppet köp i x antal dagar på reavaror också. Ska jag slå in det som ett eller två paket?". "Det är till samma person, så gör som du tycker blir bäst." "Då gör jag två, det är roligare att få flera paket." Flinkt paketerade han dem och önskade mig en fortsatt bra dag.

Malmströms - Volt: 1 - 0


Förlorare.

Vinnare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar