söndag 28 juli 2013

Ömat.

Vissa saker måste man äta när man är på ön.
 
Ölandslimpan har jag redan tjatat på er om.
 
Men helstekt flundra har jag inte sagt något om! Köp den pinfärsk, till exempel på kajen bäst är den såklart om den är inte allt för stor och kommer från sådär lagom bräckt vatten. Enligt mormor är den från Kalmarsund godare än den från Östersjön, men jag tror inte jag känner någon skillnad om jag ska vara ärlig . Salta den, vänd den i ströbröd och stek den i smör. Servera med färsk potatis, helst från Pitsven (ursprungligen Pete's Sven) och mormors sås:
 
Tärna en gurka i centimeterstora tärningar. Vispa ungefär två deciliter grädde, inte för hårt. Blanda grädden med ungefär en deciliter majonäs, och sen gurkan och så salt och lite vitpeppar. Garnera skålen med tomatklyftor. Man kan ha citronklyftor till också, det kan man.
 
Min sambo förstår inte alls den här rätten, framför allt inte fisken (han förstår ju å andra sidan nästan aldrig fisk, framför allt inte om den kommer med benen kvar), men det tror jag ni gör. Prova nu!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar