torsdag 18 juli 2013

Varning för sprit!

Vi var alltså på Kul i Juli i tisdags, Helsingborgs svar på allsång på skansen, och hade lämnat barnen hos mamma.
 
Min lillasyster ansvarade för picnic och det var en picnic med besked. Hon började med att plocka fram en fördrink till och med citronskivor fanns i väskan.
Jag: -"Det står på flaskan att man ska ha en flaska per drink så det blir nog lite starkt."
Jag, tio minuter senare: "-Oj, jag som glömde äta lunch idag känner mig redan lite berusad efter den här groggen."
Syster: "-Jag vet, jag med, men det är ju tur för det är ju det som är meningen med en fördrink, att det ska slå till."
Sen serverades det vin och diverse gotter, när Helsingborgsvisan sjöngs var jag glad i hatten och skrålade lyckligt med. 
Till efterrätt serverades jordgubbar med vispgrädde därtill kaffe med baileys och Hasse Kvinnaböske sjöng i oranga byxor.
Syster: "-Det är så bra med Baileys i kaffet för då behöver man inte ta med mjölk."
Sen tömdes grytan sakta men säkert men vi tänkte att det är lika bra att sitta kvar och dricka upp vinet. När vi gjort det sa min syster: "-Ja, och så ingår det ju att man går på Terrassen och tar en gammeldansk efteråt."
Så då fick vi ju göra det. Och eftersom det blev lite kylslaget på terrassen blev vi tungna att ta en Irish coffe också. Eller var det två?
När Terrassen stängde sa jag: "-Eftersom vi ändå är barnlediga är det ju lika bra att vi tar ett glas till."
Sagt och gjort snubblade vi ner för tiotusentrappsteg och satte oss på första bästa utesevering, dvs Utposten, som i gamla da'r. Där drack vi nåt glas eller två. I kamerarullen på mobilen ser jag att det ser ut som en gin tonic i min hand. Sen stängde dom också och då besinnade jag mig som tur var och vi snubblade hem till mamma.
 
Summa: Varning för spriten!
När man dricker det kan man nämligen bli aspackad och ha riktigt skitkul.
Och sen ha dödsångest dagen efter.

 



En flaska per drink.





Imponerande med citronskivor och särskilda fördrinksglas.




Helsingborgsvisan. Vackert.



Istället för mjölk i kaffet.



På väg utför.
Visst ser det ut som Gin tonic?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar