onsdag 18 september 2013

Detta är inte en bröllopsblogg IV

Men det måste ändå vara godkänt att skriva lite om maten?

Jag tänkte att jag skulle vara snäll mot mig själv och beställa en del catering och bara göra lite mat själv. Men sen började jag lite i ena änden och så fortsatte det och sen så var det lite för sent.

Överlag måste jag säga att jag är mycket nöjd med maten. Höll hyffsat budget. En del saker blev inte riktigt som jag hade tänkt mig, men det mesta blev bra. Och soppan som serverades till förrätt har hyllats.

Så nu blir det en utfärlig beskrivning, från början till slut, håll i er!

Först serverades champagne och när den tog slut mousserande. Till det några tilltugg; små små salta kex med en klick creamcheese och en klick röd pesto, tandpetare (med röda och rosa hjärtan på toppen) med en ostkub, en salamibit och en bit cornichon. Lite chips och lite gröna oliver marinerade i citronskal, tunnt skivad vitlök, oregano från trädgårdslandet och olivolja (från en av vännernas odling i grekland!). Av någon anledning var det ingen åtgång på något av ovanstående -bara på drickat såklart. Själv tyckte jag samtligt var smaskigt, men det kanske bara var fel placerat, ellet så var folket upptagna med att dricka och prata med varandra. Låt oss hoppas på det. Och hellre mycket kvar än slut -det är så trist när gästerna väntar på brudparet och både snacks och dricka tar slut!


Pumpasoppa. Provlagningen med krutonger, på festen utan.
Så en förrätt. Djupa tallrikar stod på borden och i dom låg ett litet berg räkor, tunt strimlad fänkål och salladslök, hackad dill, vänt i olivolja och citron. På toppen en kvist av fänkålsblomma från trädgårdslandet. Bredvid låg en ljummen minipaj med mangold och pecorino, mycket riktigt den ni har sett tidigare. Så hälldes vid bordet pumpasoppa runt det hela. Receptet kommer i separat inlägg -det har efterfrågats! På borden surdegsbaguetter, smör, ostar och kex. Enda felet var väl att vissa misstog smöret (skurna skivor av riktigt smör) för en ost och stoppade en rejäl bit direkt i munnen. Och att det var mycket svårt för personalen att avgöra hur långt soppan skulle räcka eftersom jag själv hade lite dålig koll på hur mycket det fanns per person, så de hällde lite för snålt på tallrikarna -med resultatet att vi hade väldigt mycket soppa kvar dagen efter...


Rödvinssås på en box rött.
Till huvudrätt serverades dubbelmarinerad kalvfilé enligt ICAs recept ( http://www.ica.se/recept/dubbelmarinerad-oxfile-338688/ ) . Köttet från Lucu var superfint så det blev mycket gott det hela och lättlagat var det. Kan meddela att om man gör typ 11-dubbel sats så behöver man inte 11-dubbla mängden av marinad två, för mig räckte det med hälften. Till det serverades potatisgratäng och här var -enligt mig, kvällens misslyckande. Gjorde gratäng enligt koka-först-recept och när jag provgjorde det på 1/2 kilo potatis i början av veckan blev det perfekt. Kunde ösas upp i portionsformar (stora muffinsformar) och gratineras, vilket jag personligen tycker såg trevligt ut. DOCK när jag skulle göra det receptet x 10 blev resultatet inte det samma. Troligen på grund av att när jag gjorde det i två jättekastruller avdunstade inte lika mycket vätska som när jag gjorde liten sats, och kanske pga att jag vid provlagningen använde mjölig potatis som jag brukar när jag gör gratäng, men sen när jag gjorde det på riktigt använde jag fast potatis enligt receptet... Resultatet blev att det tog mycket längre tid att koka och gratinera gratängerna än vad jag hade tänkt mig, att de inte kunde hällas upp i portionsformarna för då hade allt bara flutit omkring utan fick serveras i stora formar, och att de ändå var lite väl rinniga i konsistensen. Men smaken var det inget fel på iallafall. Till det rödvinssåsen, även den omnämnd i tidigare inlägg. Den smakade smaskens, men jag glömde berätta för min syster och personalen i köket att jag inte hade rett såsen ännu, så de första gästerna fick en väldigt rinnig sås, sen rusade mamma in i köket och räddade situationen. Som tillbehör sallad med rödbetor-ruccola-fetaost, tomater-nektariner-mozarella-basilika och grillade marinerade grönsaker (paprikor, squash från landet, körsbärstomater) i olivolja med rostad vitlök och örtkryddor och så tunt strimlad rödlök på toppen. Allt (utom rödvinssåsen...) tog slut men vad jag förstod räckte det iallafall till alla. Nästa gång tänker jag då göra lite till så att man har en portion eller två över till dagen efter...


Såhär skulle potatisgratängen ha serverats.
Vi hade ingen egentlig efterrätt, utan serverade kaffe och avec med tårtan och ett gottebord. Chokladtryffel med whiskey, brysselkex och "färgsorterat" godis upplagt i fina burkar och skålar.


Visste väl att det där silkespappret från Ikea skulle komma till användning!
Till nattamat; grillad korv med bröd. Varför ändra på ett vinnande koncept!? Wienerkorvar och chorizo, rostad lök, ketchup, bostongurka och två sorters senap. Mmmm. 


Lakritspipor. För oss före detta feströkare som ändå vill vara med i gänget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar