måndag 14 oktober 2013

Bakdag.

Om man tycker lite synd om sig själv kan man alltid baka något. Det är nämligen mycket svårare att vara deppig om det luktar gott, dvs nybakat, i huset. Och om lukten inte hjälper så hjälper alltid sockerruset. Iallafall en stund.
 
Igår bakade jag och treåringen muffins. Hon tycker enligt egen utsago bara om chokladmuffins, jag ville ha äpplemuffins, så vi delade smeten i två delar. Det svåraste med muffins är att de lätt blir torra -när jag gör dem. Chokladmuffinsen blev lite torra. Det gjorde inte så mycket för treåringen ville ändå inte smaka, alls, och åttaåringen åt ändå tills han blev stoppad. Äpplemuffinsen blev mycket bra.

Muffins i två varianter.

Idag skulle jag ha en vän över på lunch. Soppa var tänkt så jag bakade några bullar. Har fått ett recept (tack du mor till min styvson) på frallebullar som går ganska snabbt att göra -annars verkar ju alla brödrecept börja med "Dag 1..." nuförtiden. Vilket insinuerar att det inte är läge att börja baka dem 1 timme innan eventuella gäster kommer. De ser inte så snygga ut dom här bullarna, men dom var goda.
 
Någon slags frallor.
Mindre god blev soppan. De skulle bli en härligt krämig broccoli-, blomkål-, potatis-, purjolökssoppa. Men när jag kokat det hela i fult hackade bitar kom jag på att jag lånade ut mixern till en annan vän i fredags, blev bjuden på en smaskig vän på lördagen, men glömde att ta med min mixer hem igen. Försökte finfördela de välkokta grönsakerna med en ballongvisp i kastrullen, med resultat att soppan var grynig, inte krämig. Blä om du frågar mig. Som plåster på såren (eller salt i såren beroende på hur man ser det?) fick den här vännen gårdagens ursmaskiga KarlJohanrisotto, microvärmd med en extra smörklick och upppiffad med lite blad från landet på toppen, till förrätt. Till kaffet en äppelmuffin från igår. Hon har en månadsgammal bebis så jag tänker att troligen hade alternativet för henne till lunch varit, en kexchoklad eller en knäckemacka, så då var ju detta ändå bättre. Men jag har presterat bättre bjudluncher, det har jag.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar