onsdag 13 november 2013

Fryssylt.

Hittade i frysen ett kilo vackra rödna krusbär som jag plockade en solig dag i somras. Känns väldigt länge sen, denna asregniga tisdag, men det var det egentligen inte. Nåväl, det var dags att ta sig an dessa bär. Eftersom jag vid plockningfället, efter själva plockningen var särdeles lat, la jag helt sonika bären i frysen, osnoppade och dana. Så när alla syltrecept föresåpråkade noggrann ansning och snoppning blev jag lite förskräkt, var det bara att slänga alla bär nu eller skulle det gå att ordna ändå?

Med diskhandskar som någon form av isolering mot kylan satte jag fart och det visade sig att mina farhågor inte alls var besannade. Det gick snarare lättare med snoppningen med frusna bär, och mindre kladdigt blev det. Sen delade jag noggrant alla bär, vilket visade sig onödigt när jag läste vidare, för receptet förespråkade att man mixade sylten/bären efter kokning...

Nåväl, resultatet blev två burkar god och vackert röd, om än lite för rinning, krusbärssylt.

Har nu ytterligare ett kilo i frysen och jag funderar på vad jag ska göra med dem. Marmelad, eller kanske prova att pickla/sylta dem på något sätt? Vi får se!

 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar