fredag 15 november 2013

Helvetesbilen strikes again.

Ni ser den nog väldigt dåligt på den här bilden. Helvetesbilen. Nej, inte dom där silvriga på andra sidan gatan, dom är grannarnas och dom verkar funka fint, såvitt jag vet. Det är den mörka, där utanför grinden (precis bortanför den lilla hundbajsgräsmattan). Äh, ni har ju sett den på bild förut.

Till Helvetesbilen: Jag hatar dig.

I morse lyckades den prestera en punktering när mannen körde åttaåringen till skolan. Så mannen var stressad och försenad och var tvungen att rusa till ett möte, och jag blev lämnad här hemma med barnen för att ta hand om helvetesbilen. Som TUR är har jag fina kontakter med killarna på Bilfix.
 
Berättade jag inte om i somras? När jag var i Helsingborg och helvetesbilen började låta som om den verkligen kom från helvetet? Det var med rädsla för både mitt eget och barnens liv jag ändå körde den hem till Malmö och med hjälp av google och närhetsprincipen hamnade på Bilfix för första gången. Han startade då bilen och körde en meter. Och så sa han: "-Det är nåt med bromsarna på vänter fram, vi kollar".
Sen lyfte han bilen, tog av hjulet, kollade lite, lyste lite med ficklampan, pillade lite och satte på hjulet igen.
Jag: "-Går det inte att fixa?"
Han: "-Det är fixat. Det var en sten som fastnat mellan bromsskivorna."
Jag: "(Puh) Så bra att det gick så enkelt! Vad ska du ha för det?"
Han: "Äh, det kostar inget, kom igen när du har nåt större problem."
Jag: "(Jag älskar dig)."
 
Så nu, när jag åter var i lite av en krissituation, eftersom jag för en gångs skull hade två aktiviteter inplanerade idag och liksom helt sonika hade räknat med att kunna använda bilen, var det självklart var jag skulle vända mig. Jag ringde bilfix (en dryg halvtimme innan dom öppnar enligt hemsidan) och förklarade problemet. Sa det jag blivit tillsagd av mannen att säga om punktering och nya vinterdäck och rostiga fälgar och vad det nu var. Förklarade att jag gärna ville ha hjälp så snabbt som möjligt.
Han på bilfix: "-Kom hit bara så löser vi problemet."
Jag: "(Jag älskar dig)."
Det är DET man vill höra när man har en helvetesbil.
 
För tvåhundrafytio kronor (egentligen tre hundra, men jag hade inte så mycket kontanter och dom tar inte kort) löste han problemet på fem minuter, med löfte om att kostnaden dras av på priset när jag kommer tillbaks om två veckor för att få fixat fälgarna till vinterdäcken och nya vinterdäck.
Jag älskar dig!

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar