måndag 30 december 2013

Bejakar begäret.

Lagade lax. Och jag håller mig fortfarande till jultemat så det blev bästa saffranssåsen till.

Tärna 3-4 stora (skogs-)champinjoner fint. Fräs i smör. Strimla och finhacka 10 cm purjolök och fräs med svamparna. Lägg i en smörklick till och på den 1/2 kuvert saffran, låt den fräsa en stund i smöret och tillsätt sen 1 dl martini. Låt martinin kokat in och smula sen ner en fiskbuljongätning och häll på sådär 2-3dl (matlagnings-)grädde. Låt det småputtra en stund, späd med mer vatten om det kokar ihop för mycket. Smaka av med salt och vitpeppar. Strö över finhackad gräslök mot slutet.

För att spara disk valde jag att lägga laxen mitt i såsen och sen köra in hela pannan i ugnen 150 grader i tio minuter. Det var dumt, eftersom treåringen vägrade äta fisken när den var gul. Såsen kan för övrigt användas till allehanda fiskar. Om man byter fisk- mot kycklingbuljong går deet även bra till kyckling.

Borde gå en kurs i att fotografera maten med mobilen.

Anledningen till att min man tycker att vi ska sluta servera ris till maten i någgot år eller så framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar