tisdag 10 december 2013

Lucka 10

Vid åttaåringens luciafirande ska alla ta med något till den efterföljande fikastunden. Åttaåringen fick välja och det stod mellan kolasnittar och brysselkex. Det blev ännu en gång de senare som segrade.

Och nu har jag gjort min plikt. Brysselkex i julutförande.


För drygt 120 fina Brysselkex gör du såhär:
  • Vispa ett halvt kilo rumstempererat smör med 2 1/2 dl strösocker och 3 tsk vaniljsocker så det blir riktigt pösigt. 
  • Vänd ner 675 gram vetemjöl och tryck ihop till en deg.
  • Lägg degen att vila i kylskåpet sisådär 10 minuter.
  • Blanda cirka 2 deciliter strösocker med karamellfärg till önskad färg. Klassiskt ska de vara ljusrosa, men det är såklart valfritt. Mormors brysselkex var alltid chockrosa. Jag gjorde grönt idag. Eller så delar man upp sockret och gör olika färger.
  • Dela degen i fyra delar och rulla ut till långa rullar. Rulla i det färgade sockret, ibland får man trycka till lite för att det ska fastna ordentligt. Som så ofta gör jag hellre många små kakor istället för färre stora, så mina rullar är 3-4 centimeter i diameter.
  • Skär sen med vass kniv 1/2 centimeter tjocka skivor och lägg på plåt med bakplåtspappet. De sväller knappt alls så man kan lägga dem ganska tätt.
  • Grädda mitt i ugnen 7-10 minuter 175 grader. De ska inte få färg utan fortfarande vara vackert vita.
  • Om man vill kan man platta till kakorna lite med en stek- eller tårtspade i metall, men det brukar jag inte orka.
  • Idag orkade jag däremot måla hjärtan på nästan hälften av kakorna med karamellfärg med lite lite vatten i och en smal pensel. Detta måste man gör snabbt direkt när kakorna kommer ur ugnen, så att värmen dunstar fukten. Om man gör det efter att kakorna stelnat blir kakorna tradiga i konsistensen.
  • Låt dem svalna ordenligt och trava dem fint i en burk -gärna klädd med silkespapper för extra lyxig känsla. 
  • Kakorna går utmärkt att frysa (men inte silkespapper), tinar snabbt i rumstemperatur. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar