måndag 27 januari 2014

Ett helt vanligt vardagsrum.

Ni ser den här bilden och så tänker ni, -Jaha, vad är det med det då? Ett helt vanligt vardagsrum. Och det är det till synes. 

Men ni som varit hemma hos mig kanske noterar att visst är det ett helt vanligt vardagsrum, men också ett helt nytt vardagsrum! Så sent som fram till i lördags eftermiddag var det nämligen en helt vanlig matsal.

Det var förra veckan jag började tänka på det. Så dumt att TVn alltid måste stå på sniskan. Så lite vi använder matsalen. Soffan blev egentligen aldrig särskilt bra varken på det här hållet eller så som den stog tidigare. Jag kunde inte komma på någon annan anledning till att vi hade vardagsrummeti vardagsrummet och matsalen i matsalen än att det var så det var möblerat på visningen, det var så förra ägaren hade det, och det var så det stod i mäklarens planritning.

På fredagen, kanske som en del av mammapaniken kunde jag inte sluta tänka på det. Letade fram tumstocken och mätte. Jodå, matsalsbordet får plats i andra rummet, även med extraskivan i. Jodå, soffan får plats i matsalen, på vilket håll man vill. Jodå, det kommer att finnas gott om plats att passera förbi från det ena rummet till det andra.

Så på fredagkvällen under matlagningen sådde jag fröet hos min man. Han hummade mest lite. Fredagens desperata stämning har jag ju redan redogjort för. På lördagen sa han att han hade funderat på det och att han tyckte att det var värt ett försök. Så började vi flytta undan lite småsaker för att få svängrum och sen skulle vi börja flytta soffan, men innan vi började bära kom det fram att han hade tänkt ställa den på helt andra hållet. Det fungerade inte alls i min hjärna, och mitt sätt att sätta soffan och TVn fungerade inte alls i hans hjärna. Så vi hamnade i varsin fåtölj och hummade lite. Men båda hade liksom redan börjat se alla fel i den gamla möbleringen och då kan man inte fortsätta ha det så. Så med beslutsamhet från min sida och inte så lite motvilja från hans sida placerade vi sakerna som jag hade tänkt "det går ju alltid att flytta runt det sen igen". Och oj vad nöjda vi blev! Varje gång vi slår oss ner i soffan säger vi högt till varandra; Gud så bra det blev! Så mysigt det är här! Så stor matsalen (före detta vardagsrummet) känns nu!

Ett helt vanligt vardagsrum. Så mycket bättre. Lite som när Agnes sjunger Lill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar