måndag 3 februari 2014

Myteri.

Inte våldsamt ofta jag går på krogen och äter nuförtiden så det är bäst att jag skriver lite om det när jag nu väl gjort det, visst? Vi hade försökte boka bord på Johan P, och på Grand, men båda var fullbokade för kvällen när jag ringde redan dagen innan, så lotten föll på Myteri, främst för det stora utbudet av fisk- och skaldjur.
Vi började i baren där vi blev väl om händertagna och drack varsin mycket god drink.
 

Sen blev vi visade till vårt bord på övervåningen där vi började tog oss igenom menyn och försökte bestämma oss. Mycket, mycket svårt för det var mycket som tilltalade mig.
Dom kör med konceptet mindre rätter - skaldjur - mellanstora rätter - tillbehör. Det tilltalar mig i teorin men i praktiken är det ofta svårarbetat. Hur många rätter ska man ta för att bli mätt? Svårt att få överblick över vad det egentligen kommer att kosta -ändå relevant redan i meny-läsningssammanhanget för alla oss som inte hade planerat elda upp hela vårens veckopeng på en kväll. Konceptet verkade också lite svårt för personalen. Vi beställde lite olika rätter, varma och kalla, mest från "mindre rätter". Det mesta kom in samtidigt efter bara en kort stund. En liten stund senare kom servitören fram "Det är tydligen bara en av er som beställt en mellanrätt, vad vill ni andra ha?", som om det var obligatoriskt att beställa något från varje kategori.

Kör en liten +/- lista över maten jag åt.
+Drinken, som sagt. Jag tog kvällens drink som var med någon finare tequila, apelsin mm. Frisk och god.
+Friterad pilgrimsmussla. Übersmaskig. Dock lite väl saftigt med 95 pix för en pilgrimsmussla?
+Ostronen. Ostron är alltid ostron, och dessa var enligt min smak perfekt storlek, dvs inte för stora så att man måste tugga ihjäl sig. Självklart serverade på isbädd, det enda rätta. Har sett ostron serverade på grovsalt men gillar det inte. Alldeles för stor risk att man får munnen full av salt.
-Att min vän på frågan "Är dom lösgjorda från skalen?" Fick ett "Ja" till svar. Visade sig nämligen då han strax därpå försökte stjälpa i sig sitt första ostron men fick bara spadet i munnen, ostronet däremot slank bara halvvägs in i munnen på honom innan det tog stopp, eftersom det satt fast i sitt skal. Det gjorde dom alla.
-Aningen mer skalbitar hade letat sig ner i själva ostronet än vad man kan hoppas på.
-Dillen på ostronfatet. Visst såg det tjusigt ut med något grönt mellan ostronen på isen. Tyvärr hade rätt mycket av dillen även hamnat i ostronen. Och eftersom det inte bara var hela spänstiga vippor som lätt gick att plocka bort, blev det en del pill för dom av oss (dvs hela sällskapet) som helst äter ostron utan dill.
-Att ta 5 kronor extra per ostron för att få scharlottenlöksvinäger till känns onödigt.
+Pommes friten med aïoli. Kanske stans bästa pommes. En liten aning panko tog dessa pommes till oanade höjder. Aïolin var enligt mig lite i vattnigaste laget, men mild och god.
-Havstallrik (liten). Försökte fråga två olika servitörer om vad som ingår i den lilla havstallriken, men båda svarade att det avgör kocken, det är olika inte bara från kväll till kväll utan från gång till gång. "Det enda jag kan säga är att det mesta kommer från havet". Tack för informationen. Efter att jag hade fått in min havstallrik fick bordet bredvis in sin och den var exakt likadan, så det verkar ändå inte vara en sprudlande fantasi som gäller. Hade servitörerna varit bara lite mer rappa hade de väl också kunnat gå in och fråga kocken?
+Havstallriken visade sig vara rätt så mycket value for money, jämfört med övriga rätter. En klick skagen, en klick röra på rökt makrill, några bitar rökt röding, en liten hög rökta räkor.
-Att tre av fyra saker på havstallriken var rökta.
-Att det inte serverades någon form av "dip" till de rökta räkorna. Jag snodde av mina vänner aïoli från pommesen.
-"Brödpuffen" som serverades på havstallriken. Snarast att likna vid en stor hård havrefras. Inte särskilt god och mycket svår att använda i sammanhanget. Även om brödkorg med tillbehör fanns som en särskild rätt på menyn för 35 kronor, tycker jag att man kan kosta på sig att sätta fram bröd när man serverar ett fat med röror och räkor.
+Ostarna. Alla tre var mycket goda. Även den som vid första anblick såg riktigt anskrämlig ut var mycket god.
-Tillbehören till ostarna. Samma brödpuff som på havstallriken serverades och jag tycker likadant som ovan om den även i ostsammanhang. Utöver den var en stor hög mycket syrlig körsbärskompott det enda tillbehöret. Servera man tre olika ostar tycker jag att man kan kosta på sig mer än ett tillbehör, jag saknade något mer sött till. Som tur var slog jag till på ett glas portvin också.
-Husets vita vin. Efter omnämnda drinkar fortsatte vi med en flaska cava, eftersom vi börjat med ostron. Därefter beställde vi in en flaska husets vita. "Jag ska plocka ut något gott till er" lät lovande, om än något oroväckande ekonomiskt. Flaskan kom in när jag var ensam vid bordet, så jag smakade av vinet. Det smakade inte gott. Inte ättika men inte gott. "Kanske är det jag som är ovan, men det här vinet, är det verkligen okej?" frågade jag servitören. Han sniffade på det och sa "Det är inte korkskadat iallafall". Nähä. Så hällde han upp till resten av (det icke närvarande) sällskapet. Jag drack istället vidare på den Cava jag hade kvar i glaset. "Jaha, har du just druckit av Cavan kanske det inte smakar så gott med det här". Nähä. Det var ju han som "valde ut" det till oss?

Servicen var alltså lite si och så. Mycket trevliga och charmiga på ett sätt, nästintill lite fjäskiga, men samtidigt lite för nonchalanta på många sätt.

Totalt får Myteri 3 ostron av 5 av mig.
Och du, ta med en kofta om du ska dit, det var mycket kallt i lokalen, även efter lite för mycket dricka huttrade jag lite när vi gick därifrån.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar