fredag 20 juni 2014

Glad midsommar på er!

Det finns några saker som är riktigt viktigt för mig på midsommarafton. Och jag gissar att jag inte är ensam om någon av dom sakerna.
  1. Jordgubbar. Okej, det här är väl det mest uppenbara. Det måste finnas jordgubbar. I eller på en tårt aär helt okej, men helst bara en riktigt stor skål full. Så att man garanterat kan äta så många man vill utan att dom tar slut. Frossa. Att dom ska vara svenska (öländska är såklart bäst men det är så svårt att få tag på det här i Malmö), och att dom ska vara färska behöver jag knappast påpeka. Tillbehören är mig rätt egala. En gnutta socker kanske.
  2. Blommor. Det måste finnas blommor med i bilden. På bordet, i håret var du vill. Men de ska inte vara köpta och de ska helst inte heller vara plockade i en trädgård. Igår plockade vi merparten av blommorna på några grushögar på ruderatmarkerna i Västra hamnen. Ingen idyllisk sommaräng direkt, men det är inte huvudsaken.
  3. Matjessill. Återigen, ingen högoddsare på midsommarafton. Men det verkar finnas mängder av folk som snöat in på att midsommarafton huvudsakligen är en grillkväll. Det förstår jag inte alls. Grilla gör vi ju alla andra sommarkvällar. Nu kommer nån dåre att hävda att "ja, men sill äter vi ju alla andra högtider". Jag ger ungefär 0,1% av en poäng där. För dåren har rätt i sak. Men ändå. Hur många sill-högtider finns det egentligen? Tre. Om man räknar in påsken då det inte heller verkar särskilt självklart för pöblen att sill ska intas. Men alltså jul, påsk, och så då midsommar. Tre kvällar av 365 hävdar jag att vi bör äta sill. Grilla fläskkarré får du göra en annan dag om du firar midsommar i mitt hus. Självklart ser jag positivt på om tillbehören är svensk dillkokt nypotatis, gräddfil, gräslök (helst plockad i en villaträdgård), hårdkokta hackade ägg, kavring, smör och någon lagrad ost, helst präst. Det får gärna finnas ännu fler godsaker på bordet, men det är inget måste. Bara det finns matjessill så är jag lugn.
 
Sen skadar det ju inte att gästerna har med sig ett ordentligt förråd av dricka så att man inte går torrt. Snaps, två magnusflaskor rosé, en flaska tonic, en flaska Cava och lite smått och gott har ingen mått illa av.
 
Glad midsommar på er, hörs imorgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar