söndag 24 augusti 2014

Ensam hemma VI

Tog mig samman och gjorde något som jag tänkt göra i ungefär 15 år (det är i år femton år sen jag blev Malmöbo). Som så många runt mig hyllat under alla dessa år.
Jag gick till Ribersborgs kallbadhus. Först var det solsken om än mycket blåsigt. Lyckades hitta en lugn vrå, satt och läste i solen. Runt omkring mig nakna kvinnor. Efter en knapp timme gick solen i moln. Jag hatar bastu men gick in i den ändå, satt så länge jag orkade och tittade ut på det grånande havet. Det var inte särskilt länge. Att basta är som att vänta, fast utan att veta vad man väntar på. Jag hoppades att någon som kom in efter mig skulle gå ut, försökte göra det till en tävling men det gick inte så bra, så efter en inte särskilt lång stund gick jag ut.Och började bada samtidigt som regnet började falla.

Först doppade jag mig hastigt i vågorna på utsidan. Gick snabbt upp men ångrade mig så jag gick rakt över till trappan ner till det lugna vattnet på insidan. Simmade in liten sväng fast det var så kallt att jag inte kunde andas ordentligt. Sen gick jag upp och svepte handduken om mig men fick syn på vågorna där ute igen och såg att dom måste jag bara känna på en gång till. Drev snabbt en bit bort från bryggan, simmade mot vinden, dök under vågorna tillbaks till trappan. 

Sen gick jag in och skrubbade mig och duschade varmt så länge jag kunde tills det bildades en kö av kvinnor som väntade på en ledig dusch. 

Då svepte jag handduk om både kroppen och håret och gick ut och satte mig i lähörnan, under ett takutsprång och läste en stund igen. Sen var jag färdig.
Det var första gången jag var på Ribersborgs kallbadhus men det var nog inte sista gången. Däremot är jag ganska övertygad om att det där var mitt sista riktiga bad för i år och det är vemodigt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar