måndag 9 februari 2015

Dagens filmtips.

Eftersom vi inte har några skruplet angående illegal nedladdning, ser vi ganska mycket film. Det mesta som kommer ut och som verkar sevärt. Det betyder att min man som inte går och lägger sig vid niosnåret ägnar vardagskvällarna (de kvällar han inte jobbar) åt riktigt usel blodspäckad action. Och att vi ägnar rätt många fredags- och söndagskvällar åt att se filmer vi båda tycker verkar intressanta.

Igår såg vi Birdman. Alltså, den har blivit så hypad av journalister, rosad av kritiker och högt betygssatt på IMDB (http://www.imdb.com/) att jag hade ganska höga förväntningar. Jag vet, det ska man aldrig ha, men jag hade det.

Vilket mög.
-Så illa var det väl inte sa min man.
-Vad är det som du tycker var bra med den då, frågade jag.
-Den var ju... välspelad iallafall?
Välspelad. Ja, det kan jag gå med på.

Om ni vill lägga två timmar av ert liv på något med lite mer spänning så rekommenderar jag istället danska Fasandraeberne, eller Brad Pitts Fury.
Vill ni se något ännu blodigare (som passer tio döda inom fem minter-kriteriet, ett för min man tydligt kvalitetsmärke), men ännu mindre realistiskt, och som känns ganska mycket som en film som är gjord efter ett datorspel, så kan ni se John Wick med Keanu Reeves. Annars kan ni låta bli den.

Vill ni se ett romantiskt kostymdrama med ytligt politiska ambitioner, "inspired by a true story" (inte ens "based on" utan "inspired by" märk väl) så kan ni se Belle.

Vill ni se mer "inspired by (eller var det based on?) så kan ni se The Butler. Återigen hade jag högre förväntningar än vad filmen orkade leva upp till så vi stängde av efter lite drygt halva och sa att vi skulle se resten nästa dag. Det var väl en tre veckor sen.

Vill ni se en film som faktiskt överträffade mina (i och för sig lågt ställda) förväntningar så ser ni Grace of Monaco. Varning, det är svårt att låta bli att störa sig på att Nicole också har fallit till föga och går mot en full duckface.

Kanske vill ni se något som boostar vårt nordiska ego (Mads Michelsen och Mikael Persbrandt i huvudrollerna), passerar döds-kriteriet enligt och ändå är bra så kan ni se Westernfilmen The Salvation.

Om ni vill se en indisk film som inte är Bollywood-dansig så kan ni se den ganska söta men lite långsamma The lunchbox.

Sugen på fransk film, och två timmar på en segelbåt på havet? Då tycker jag att "En Solitaire" är något för dig.

Också helt sevärd men inte lika bra (det blir trots allt lite enformigt med bara en skådespelare och nästan helt utan dialog) är Robert Redfords All is lost något för dig.

Och en tredje film för två timmar på havet -men i en helt annan kategori är den oväntat spännande och gripande Captain Phillips

Är du matlagningsfixerad och vill ha lättsam underhållning i knappt två timmar så kan du se Chef.

Vill ni se en av de bättre filmerna jag sett på länge så ska ni se The Homesman. De flesta filmer är förutsägbara, den här är inte det -gång på gång gissade jag fel. Otroligt eländigt och rått det hela, men förförande vackert filmat. Hade kunnat hänga vilken bildruta som helst på väggen i ram. Men i denna åsikt får jag inte bara medhåll -smaken är som baken. Här är någon som tycker lite annorledes kan man säga.
http://kulturbloggen.com/?p=89012
Å andra sidan ger de En natt på museet 3 en fyra, så jag vet inte jag, om kulturbloggen och jag är ense om mycket.

Okej, då har ni att göra närmsta tiden. Mottips -Ja tack. Tills dess att era mottips haglat in ska jag se Grand Budapest Hotel, som jag på något märkligt sätt lyckats undgå tills ikväll.

Marco Beltrami – The Homesman Main Title

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar