torsdag 9 juli 2015

Ett år till!

Det är visst så att varje år blir man ett år äldre. Många verkar ha något emot den naturlagen, tycker inte det är kul att fylla år längre, och "det är inget att fira". Själv känner jag att det finns ingen större mening med att kämpa emot, så då är det väl lika bra att fira så gott man kan eller?

Årets vackraste bukett är alltid den familjen plockar i trädgården och sätter på födelsedagsbrickan på morgonen.
 
Vad anbelangar resten av firandet kunde jag inte riktigt bestämma mig vad vi skulle ta oss till men i sista minuten, dagen innan skickade jag sms till dom allra närmsta vännerna. Och inom 3 timmar hade alla tackat ja. Det är vänner det.
 
Jag fick en ostronkniv i födelsedagspresent, så att det skulle serveras ostron och bubbel, det var oundvikligt.
 
Vi ringde till ICA Maxis fiskdisk och frågade om dom hade ostron hemma. Jodå, "det har vi gott om". Så åkte vi dit och skulle köpa upp oss på ett gäng. Då visade sig att dom hade "extrapris" på ostron. 5 kronor styck! Som hittat! Men man fick bara köpa 12 för det priset, sen kostade dom 10 kronor styck (även det klart under förväntat pris så det var ju i ordning i och för sig). Så jag köpte 12. Sen gick pappa dit och skulle köpa 12 till, men då hade dom bara 7 kvar. Nesligt att säga att man har gott om det och sen 20 minuter senare har man mindre än två dussin! Men skam den som ger sig. När dom nu var så överkomliga i pris ville jag ha så många att alla fick äta så många dom ville. Jag hade på känn att för de flesta av gästerna var det ett. Men ändå, fler än 19 behövde vi. Så vi ringde till ICA maxi på Ystadvägen. Hade dom ostron hemma? "Det har vi alltid hemma". Gott så. Vad kostar dom? Sju och femtio. Så vi köpte tio till.
 
Men utöver det kunde jag inte bestämma mig för vad jag skulle bjuda på så då blev det lite blandat plock som vanligt. Ostron, finbröd från Toftanaise med finsmör och lite goda ostar. Minipizzor med chilimarinerade scampi, och vegetariska dito. Gazpachon med vattenmelon som jag "upptäckte" förra året. Squashrulladerna med philadephia och chili, också de från förra året. En fransk korv i skivor. Kanske var det något mer? Men det har jag gömt i bubbeldimmorna då. Jo, efterrätt såklart. Pannkakstårta som barnen hade bestämt och hemmagjord glass med hemmagjord kolasås, som pappa svängde ihop.

Sammantaget en bra födelsedag, ett gott bord.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar