lördag 5 september 2015

Souvenirer.

Förra gången vi var i Budapest var det lite svajjigt med souvenirshoppingen. Den här gången var det lite mer all in.

Hade läst i tips på nätet att man ska strunta i alla andra souvenirförsäljningsställen och gå rakt till Memories of Hungary, som bara har det bästa urvalet av ungerskt hantverk och design. Råkade gå förbi av misstag och tvingade in familjen. Och visst var det fina grejjer! Utsökt och välarbetat. Men också svajndyrt, även om man jämförde rakt av med svenska priser. Jätte-jättefina handskar av lammskin för 2500kronor (nej, inte forinter, kronor!). Inte riktigt min typ av souvenir. Barnen var också eld och lågor, ville ha typ allt men jag hejdade oss. Köpte två vykort och sen fick det vara bra. Tack för titten liksom.

På stora saluhallen däremot, fanns min typ av "äkta" souvenirer till "vettiga" priser. Horder av Matrioska-dockor, där jag lyckades hålla fingrarna i styr.

Men barbiedockor i ungersk folkdräkt kunde vi inte motstå! Femåringen fick en, tvååringen ville inte ha, men jag köpte två extra för säkerhets skull. Kan bli födelsedagspresent på kommande barnkalas, eller kanske julklapp till någon kusin.
Och så köpte vi ett väl valt sortiment av träsniderier. Två "tandaskar" (femåringen upptäckte under resan att hon har en lös tand, ett stort steg i livet!), en vinkork till pappan, och en träsnurra till en vän som samlar. Prisjämförelse: en tandask på marknaden kostade lika mycket som två vykort på Memories of Hungary. Köpte även en T-shirt till tioåringen, och en nalle med texten I love budapest på magen (hon vägrade välja en barbiedock, ville bara ha en nalle). Mamma köpte en schal. Själv ångrar jag såklart att jag inte köpte en schal jag också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar