måndag 2 november 2015

Svåra lekar.

Vi sitter och fikar vid havet och femåringen tittar klurigt på mig. 
-Mamma, jag ska fråga dig en sak och så ska du svara, okej? 
-Okej. 
-Vilken är mest olik?
Och så håller hon upp en pepparkaka, och en sten. 
-Eeeh. Hur menar du? 
-Vilken är mest olik?? 
-Jag chansar på pepparkakan. 
-Fel! Stenen är mest olik pepparkakan för den går inte att äta! 


Sen håller hon upp picnic-kniven, och pepparkakan. 
-Vilken är mest olik? 
Jag försöker med samma logik: 
-Kniven! 
-Fel! 
-Va?
-Båda är olika. Pepparkakan är olik för den går sönder om man skär med den. Kniven är olik för man skär sig om man äter den. 
-Den här leken är för svår för mig. 
-Ja, du var inte så duktig på det här. Men det gör inget mamma, det var en god picnic. 

Sen skyndar vi oss hem för den magsjuka tvååringen säger att hon är bajsnödig. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar